zaterdag 4 april 2015

Tip: Granny's haken


Toen ik de haakpatronen voor mijn plaid met mini vierkantjes en de rechthoekige plaid online zette, 
had ik hier geen uitleg over granny’s haken bij gezet. 
Ik dacht dat iedereen wel wist hoe je die moest maken.
 Maar, door vragen van lezers,
 blijkt dat helemaal niet zo vanzelfsprekend.
 En bovendien worden granny’s soms op verschillende manieren gehaakt.

Hier laat ik zien hoe ik ze haak.
 Dit is niet per se de manier,
 maar een manier die voor mij goed werkt.
 Zoals je ziet haak ik geen losse tussen de groepjes,
 die niet op de hoeken zitten. 
 Alleen tussen de groepjes op de hoekjes 
haak ik twee lossen. 
In het patroon zie je ook dat ik met halve vasten naar de volgende opening haak voor de volgende rij.
 Zo begin je de volgende rij altijd netjes en krijg je een naadloos resultaat.
 Ik gebruik deze manier als ik niet van kleur hoef te wisselen. Als ik van kleur wissel,
 hecht ik eerst de draad af en haak ik met de nieuwe kleur verder in een van de openingen.

In dit schema heb ik drie rijen getekend 
en je kunt op dezelfde manier oneindig verder haken
 tot de gewenste maat.
 En natuurlijk heb ik deze schema’s nu ook toegevoegd aan de patronen voor de dekens…

Voor wie niet zo bedreven is met haakschema’s.
Op mijn blog vind je trouwens meer gratis tips en haakpatronen.

2 opmerkingen:

h&m