maandag 2 maart 2015

Amigurumi lessen - in samenwerking met Vanja (1)

Afgelopen weken heb ik overleg gehad met Vanja, van het weblog:  http://amigurumibb.com. Op dit moment is ze aan het bloggen over hoe je amigurumi's zelf kunt ontwerpen. Ik heb daar vorig jaar ook aandacht aan besteed, op mijn blog. Maar haar lessen zijn zo uitgebreid dat ik ze heel graag met jullie wil delen. Daarom heb ik haar toestemming gevraagd. En mag ik ze hier op mijn blog neerzetten, in het Nederlands. Haar blog is in het engels. Dus als je dat ook prima kunt volgen, lees dan de rest van de lessen alvast hier.


Ik zal proberen elke week één les van Vanja in het Nederlands te posten.
Hier post ik alvast een deel van les 1...

Ronde en Ovale vormen maken
(zodat je een hoofd kunt ontwerpen)

Er is geen speelgoed dier of pop zonder hoofd. Om te leren begrijpen hoe je een hoofd maakt is het belangrijk voor het ontwerpen van een amigurumi.
Een simpele ronde vorm als hoofd, net als alle amigurumi elementen, heeft eindeloze mogelijkheden.
Je kan een voorbeeld / sample maken. Met een goed voorbeeld maak je nooit meer een vergissing.
Je kan de bovenkant bredere maken en de onderkant smaller. Of andersom. Je kan een ovaal lopende vorm creeëren. Of een driehoekvorm, waardoor het meer op een alien lijkt.
Vele mogelijkheden en weet je het niet zeker hoe je het moet doen?
Na deze les van Vanja weet je dit wel!
Deze les gaat over de basis ronde vorm en ovale vormen door vermeerderen van steken  zodat de vormen evenwijdig groeit en weer afneemt.
Het meest wordt gebruikt gemaakt van de ronde vorm - een bal. Over het algemeen wordt er gestart met een magic cirkel en 6 vasten.
Waarom is dat zo? Ik laat je hier enkele voorbeelden zien die Vanja heeft gemaakt:


Photo courtesy: amigurumibb


Zoals je hierboven kunt zien heeft Vanja verschillende rondes gehaakt. Elke ronde is ze gestart met een verschillend aantal steken in een magic cirkel.. En elke ronde heeft ze het ze vermeerderd. Tot aan ronde vijf. Daarna weer verminderd om zo weer tot het midden te komen.
Voor de vermeerderingen heeft ze een oranje draad gekozen, waardoor je goed kunt zien wat er gebeurd.
Alle bollen groeien langzaam en worden een mooie ronde cirkel om mee te starten.
Laten we nu eens vanaf de zijkant kijken.

photo courtesy: amigurumibb
Zie je nu het verschil? Afhankelijk van het aantal steken waarmee je bent begonnen verander de vorm. Begin je met weinig steken, dan word je werk heel smal.
Met meer steken moet je vaker vermeerderen om een mooie ronde vorm te krijgen.
Als je bovenstaande ziet kan je ook begrijpen waarom de meeste amigurumi's met een basis cirkel beginnen van 6 steken. (net als 5 steken)

Waarom druk maken over al deze mogelijkheden? Kom dan naar mijn blog en lees de hele les.

2 opmerkingen:

  1. Mooi Blogbericht! Fantastisch wat een goed plan! en wat heb je al een boel patronen, heb net op je blog gekeken! Ik ben nu ook je volger! Haak zelf niet vaak amigurumi, maar misschien komt het er binnenkort eens van!

    BeantwoordenVerwijderen

h&m