maandag 16 juli 2012

Tutorial Granny stripes of Oma's strepen haken.



Tutorial Granny stripes of Oma's strepen haken.

Ik ben momenteel helemaal weg van het haken van Granny stripes. 
Ze zijn heel makkelijk als je ze eenmaal opgezet hebt, en het gaat ook lekker snel. Het is vooral ook handig om je restjes op te maken.
Hierbij een foto tutorial, en ik hoop dat het zo duidelijk wordt hoe ik ze maak.

Belangrijk bij het opzetten van de granny stripes,
 is dat je altijd in een meervoud van 3 opzet.
 Ik heb in het voorbeeldje 18 steken opgezet, 
maar dat kan zo veel worden als je wilt, 
als het maar een meervoud van 3 is.

toer 1:
 Begin met het opzetten van 18 lossen

 maak 1 vaste in de 3e losse vanaf de haaknaald.
 haak vervolgens in volgende lossen een vaste. Je hebt zo 16 steken. keer om.
 toer 2: maak 3 lossen en vervolgens 1 stokje in de 1e steek.
 sla 2 steken over en maak 3 stokjes in die steek.
 herhaal dit tot je nog 3 steken over hebt. in dit geval dus 4 setjes van 3 stokjes (stokbundels)
 sla weer 2 steken over en maak 2 stokjes in de laatste steek. keer je werk om.
 toer 3: Je gaat nu nieuwe stokbundels maken in de gaten tussen de andere stokbundels. Zo verspringen ze. Begin met 3 vasten om de beginrand te maken
Maak vervolgens in ieder gat weer een stokbundel van 3 stokjes.
De laatste steek van deze toer is een stokje in de bovenkant van de 3 lossen van je vorige toer. Hecht de draden af en draai je werk om.
 Toer 4: knoop de nieuwe draad aan de oude draad. Ga met je naald door het gat naast het laatste stokbundel en de 3 lossen. Haal de nieuwe kleur naar voren en haak 3 lossen en dan 1 stokje.
 Haal nu weer in ieder gat een stokbundel van 3 stokjes. Het laatste bundeltje bestaat weer uit 2 stokjes in het laatste gat. Keer om.
 toer 5: maak 3 lossen en maak weer in ieder gat een stokbundel van 3 stokjes.
Eindig weer met 3 lossen in het begin van de laatste toer en hecht de draad af.


Herhaal toer 4 en 5 zovaak als je wilt, en je krijgt een kleurrijke lap.

Werk het lapje / dekentje af door de draden weg te stoppen en eventueel een leuk randje erlangs te haken.

Groetjes Renske


8 opmerkingen:

  1. 3 weken geleden leren haken en nu ben ik hiermee bezig. Dankzij deze duidelijke foto's en beschrijving lukt het me!
    Groetjes Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan eindelijk is mijn Granny Stripes Plaid ook klaar. Voor foto's en leuke weet dingetjes over mijn plaid kan je een verhaaltje lezen op mijn blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Very much impressed with this post.
    Please do find the latest Spotify

    Spotify Premium apk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. thnx for awesome post sir, can you plz help me out with the watch wrestling and how to use it?

    BeantwoordenVerwijderen

h&m